Tietoa ja materiaalia

Seuraavissa oppaissa ja videoissa on hyödyllistä tietoa dystoniasta sairautena, dystonian diagnosoinnista ja dystonian kanssa pärjäämisestä arjessa.

Liikehäiriösairauksien liitto ry:n dystoniaan liittyviä oppaita ja videoita.

Oppaita

Infokortti dystoniasta
Informationskort om dystoni
Dystonia-opas 2020
Dystonia ja työelämä -opas
Opas fyysisen toimintakyvyn edistämiseen servikaalista dystoniaa sairastavalle

Videoita

Dystonia-kuukauden webinaari 6.9.2023
Ei-motoriset oireet ja jaksamisen vaaliminen, neuropsykologian dosentti Päivi Hämäläinen
Vaali hyvää arkea ja jaksamista, Elli Gyldén

Uusia videoita liikehäiriösairauksista 30.5.2023
Esittelyssä dystonia

Dystonia -kuukauden webinaari 7.9. 2022
Uni ja rentoutuminen, Anne Lehtonen, rentoutusohjaaja, uniryhmäohjaaja, sairaanhoitaja

Uni ja rentoutuminen, kokemuspuheenvuoro, Sari Immonen

Dystonia ennen ja nyt – ja tulevaisuudessa, neurologi Rebekka Ortiz – luentotallenne 21.10.2020.

Dystoniaa sairastavan fysioterapia ja liikunta, työfysioterapeutti Mirjami Mustonen.
Liikunnan merkitys dystonian hoidossa
Dystoniaa sairastavan fysioterapia

Alla olevien luentojen asiantuntijana neurologi Rebekka Ortiz, 17.9.2018
Mikä on dystonia?
Dystonia-diagnoosin asettaminen ja hoito
Dystoniaa sairastavan työ- ja toimintakyky sekä kuntoutus

Dystoniatieto-iltapäivä 16.11.2016

Onneksi on joku – kampanja 12.10.2020, on lähtenyt tekemään näkyväksi järjestöjen tekemää työtä. Sosiaalialan järjestöt takaavat sen, että erilaisissa elämäntilanteissa jokaiselle löytyy joku, joka tukee, kuuntelee, pitää huolta tai edistää hyvää oloa arjessa.  Liikehäiriösairauksien liitto on osallistunut kampanjaan julkaisemalla videoita sairausryhmistään. Suomen Dystonia-yhdistyksen entinen rahastonhoitaja Christel Bergman kertoo servikaalista dystoniaa sairastavan näkökulmasta, kuinka tärkeitä järjestöt ovat.

Christel Bergman, före detta kassör i Finlands Dystoni-förening rf, har cervikal dystoni. På videon berättar hon varför hon tycker att patientorganisationer behövs.

Muita julkaisuja

2.7.2016 Malmin lentoasema Jump for dystonia -voittohyppy

Jump for dystonia -Hyppy dystoniaa sairastavien puolesta video

Meppi Merja Kyllönen hyppäsi Jump for dystonian Suomen voittohypyn