Kansainvälinen toiminta

Suomen Dystonia-yhdistyksen kansainvälisen toiminnan tarkoituksena on, että yhdistys pysyy ajan tasalla dystoniatutkimuksessa ja dystonian hoidon kehityksessä sekä saa vuorovaikutuksen kautta uusia ideoita ja kokemuksia omaan toimintaansa. Toiminnan tarkoituksena on myös auttaa muiden maiden dystoniaa sairastavia.

Yhdistys on ollut jäsenenä Dystonia Europe -potilasjärjestössä (DE) vuodesta 2014 alkaen ja osallistuu sen kokouksiin säännöllisesti kerran vuodessa. Kansainvälisten asioiden yhteyshenkilönä toimii Jukka Sillanpää.

Pohjoismaiden Dystonia-yhdistykset tekevät yhteistyötä ja Suomen Dystonia-yhdistys on osallistunut pohjoismaisiin kokouksiin satunnaisesti resurssien mukaan.

Suomen Dystonia-yhdistys on huomioinut kansainvälisen yhteistyön merkityksen kauan. Jo vuonna 1998 asetettiin työryhmä hoitamaan kansainvälisiä yhteyksiä. Yhdistys on ollut jäsenenä kahdessa kansainvälisessä järjestössä: EDF (Euroopan Dystonia-liitto) ja Nordiska dystonirådet (Pohjoismainen Dystonia-neuvosto). Yhdistys erosi EDF:stä vuonna 2010. Eron syynä oli mahdollinen tuleva kustannusten nousu. Suomen Dystonia-yhdistyksen syyskokous päätti kuitenkin hallituksen esityksestä vuonna 2013 yhdistyksen liittymisestä Dystonia Europe -järjestöön (entinen EDF).